The Italian Way - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu The Italian Way - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu

The Italian Way

Door: Nies

Blijf op de hoogte en volg Nies

21 Februari 2008 | Italië, Rome

De Italiaanse manier... Ze bestaat, voor elk 'probleem' is hier wel een Italiaanse, of soms Romeinse oplossing.

De eerste dagen, toen ik dolenthousiast als een wilde gek vanalles ging bezoeken, ging ik naturel de deur uit. Geen make-up, handige schoenen, en maar gaan! Dat heb ik maar even overboord gegooid. Tussen de mooie Italiaanse signora's voelde ik me hier al snel een schraal muurbloempje. Vanaf nu dus, The Italian Way. Dat houdt in: de deur niet uit zonder een dikke eyeliner en bijhorend oogpotloodlijntje. Zonnebril in het haar 's morgens, zonnebril op de neus rond de middag. Open schoenen, niet het sportieve type. Hoofd de lucht in, klaar om de stad te ontdekken!

Al snel ontdekte ik dat hoe meer Italiaans ik me ging gedragen, hoe vaker Italianen me ook aanspraken om iets te vragen. Dan keken ze steevast heel verbaasd als ik hen 'Mi Dispaci. Non parlo Italiano' zei. Ergens is dat natuurlijk wel een compliment. Hoewel de conservators van de Vaticaanse musea dan weer dachten dat ik een Spaanse senorita was. No, sono Fiamminghi! (Nee, ik ben Vlaamse!)

Heerlijk is hier: eten wanneer je honger hebt. Je stapt een kleine trattoria of pizza rustica binnen voor een kleine 'meeneempizza'. Ik probeer er op te letten of ze 'forno a legna' zijn: dan komen de pizza's uit houtovens in plaats van uit elektrische ovens. Mmmm.. Ze bestrooien pizza hier ook letterlijk met alles: scampi's, olijven, aardappelen, spinazie, ... Echt lekker!

The Italian way is naar mijn gevoel ook al 'zuiderser'. Van Marij weet ik dat men in Afrika 'peut etre demain' hanteren, zo erg is het in Italie niet, maar toch. Men neemt hier zeker wel zijn tijd. Werken op kantoor gaat vaak gepaard met koffiekletsen of zelfs wat chatten. Het werk mag hier rustig aan gebeuren. Als je dat vergelijkt met de vaak gehaaste sfeer in Vlaanderen, dan geeft dit een goed gevoel. Je werkt er op je eigen tempo (en dat van mij blijkt dus hoger te liggen dan dat van de Italiaanse collega's, haha).

Gisteren ben ik de Vaticaanse musea gaan bezoeken en heb ik de koepel van de Sint-Pietersbasiliek beklommen. HALLELUJA! De museau hebben bijna 3 uur van mijn tijd in beslag genomen. Zoveel te zien! Toen ik de Stanze van Rafael bezocht en daarna de Sixtijnse kapel met meesterwerken van Michelangelo.. Wel, toen kon ik dat alles enkel nederig aanschouwen. Onder de indruk heb ik me in de Sixtijnse kapel even naast de kant gezet en heb ik wel een uur het plafond en de muurschildering van Michelangelo bestudeerd. Het was INDRUKWEKKEND!

De koepel dan, je betaalt ofwel 7 euro om een deel met de lift te gaan en een deel al klimmend OF 5 euro en je beklimt alle (meer dan 500) trappen. Oh, 500, dat mag geen probleem zijn dacht stoere Nies. Euuh.. Ik heb de top al hijgend bereikt, haha. Het waren dan ook echt veel trappen, soms erg stijl dat je je echt goed aan de kant moest vasthouden. Maar ik ben er geraakt en het uitzicht was magnifiek! Een weide horizon met alle prachtige zaken die Rome te bieden heeft onder je! Fantastisch. Er zijn niet genoeg superlatieven om dat gevoel te beschrijven! Ik heb foto's genomen die weldra ook wel op mijn space te bewonderen zullen zijn.

Zo, het werk roept weer! Nog wat nagenieten van mijn heerlijke lunch (risotto alle verdure) en verder werken aan de geschiedenis van Rome. Daarna snel naar huis en alle voorbereidingen treffen voor de komst van Geert. Volgend verslagje, na het weekend!

Ciao tutti!

Nice Cools, zoals de Engelsman me pleegt te noemen. X




  • 21 Februari 2008 - 13:53

    Liesbeth:

    hehe, tot na het weekend maatje!

    Groetjes aan de Gereir ;-)

    x

  • 21 Februari 2008 - 16:24

    Kristen:

    Hey Nies,

    Ik kwam gister je schoonzusje nog tegen in Buvee en ik moest je de groeten doen. Dus bij deze: Je hebt de groeten ( natuurlijk ook van Bert en mij! :-)).

    Veel plezier met de Geert vant weekend! Kan me voorstellen dat je héél héél content bent om hem terug te zien, geniet er dus maar ten volle van!

    Dikke groet,

    Kristen xxx

  • 21 Februari 2008 - 21:19

    Tinne:

    Hey bella!
    Wil u ongelóóflijk veel plezier wensen met uw sjatske. Kan me voorstelle da 2 weke al een eeuwigheid lijke... Geniet maar samen van het romantische Rome!

    Tot snel,
    xx Tinne en Dim

  • 22 Februari 2008 - 16:25

    Weffke Kristien:

    Hey Niezzie!

    heel tof om uw avonturen hier te volgen!

    Geniet van uw romantisch weekendje met uw gasje en vergeet geen centje in de trevi fontijn te gooien!

    dikke kus

  • 22 Februari 2008 - 16:28

    Pieter:

    Hey Nies,

    je kent me niet maar kan ik je ergens contacteren? Ik ben tweedejaars student JOU en zou volgend jaar ook graag stage doen in Rome.

    Groetjes,
    Pieter.

  • 22 Februari 2008 - 17:12

    Nies:

    Pieter, je mag me gerust een mailtje sturen naar mijn hotmail-adres: nies_cools@hotmail.com! Ik antwoord graag op je vragen! Groetjes

  • 23 Februari 2008 - 00:15

    P'ke:

    The Italian way herken ik. Dragen ze daar ook om ter diepste decolletés? Hier blijven de meisjes dat doen, met een woedende Issam tot gevolg, haha. Issam is Marokkaan en al dat bloot niet gewoon...

    Veel plezier met uw vriendje vant weekend!! Geniet ervan!!

  • 23 Februari 2008 - 12:23

    P'ke:

    Bedenk mij net iets.. the italian way, plooit gij uw pizza ook dubbel dan? En heb je al geleerd pasta zonder lepel te eten? Dat heb hier ik op bevel van Paolo moeten doen... :-)

  • 25 Februari 2008 - 17:11

    Pieter:

    Ik hem je gemailed, laat maar snel iets weten ;-)

    a breve!

  • 26 Februari 2008 - 10:18

    Gert:

    Hey nies...

    Precies alles in orde ginder! Leuk dat te horen. Kwilde toch even kwijt dat het een fantastisch galabal van Omnes was, en dat zowel jij (het galabal) als wij (jou) iets gemist hebben!!!

    Groetjes en tot snel

    Gert vh

  • 26 Februari 2008 - 10:39

    Muze:

    Joew Italian Girl,

    hoe ist ermee ginder? Nog genoeg make-up in de kast staan om de dage door te kome haha :-)
    Goei weekendje gehad mej Geerje?

    Amuseert u nog ginder en tot de volgende
    ciaokes Nice ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nies

Stage in Rome van 5 februari tot 20 maart. Daarna 2 weken werken in kinderopvang Stekelbees. Begin april voor een week naar Budapest

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 43292

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: