Godsamme! - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu Godsamme! - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu

Godsamme!

Door: Nies

Blijf op de hoogte en volg Nies

16 Februari 2008 | Italië, Rome

Ciao

Come sta?

Weer een berichtje vanuit het internetcafe, het blijft sukkelen met internet op het appartement. Ik heb nu een soort modem gekregen van het bedrijf waarvoor ik werk. De modem zelf koste 150 euro, en verder betaalt het bedrijf 9 euro per maand en daar krijg ik 50 uren internet voor (te weinig zei ook Angela), elk uur extra kost 2 (!) euro. Valt goed mee, vertelde Angela... Ik heb maar wijselijk gezwegen want dat vind ik wel veel geld.

Ondertussen heb ik beter kennisgemaakt met mijn huisgenoten Kaymo en Shane. Kaymo is van Engeland, Manchester en Shane komt uit Ierland, Dublin. Kaymo's vriend is momenteel bij ons. Schattig koppel, die twee. Robert zal Kaymo elke tweek weken komen bezoeken (ben ik ff jaloers !!!) Kaymo en ik hebben vrijdag twee uur naast mekaar op een bankje in de gang gezeten, daar konden we even aftappen van Shane's draadloos internet. Dat moet een zicht geweest zijn :-) Kaymo vroeg me welke taal we in Belgie spraken en toen ik over de Vlamingen en Walen begon, viel zijn frank. Aha! Spreek jij dan Nederlands? Ja hoor!

En toen begon ie.. "Godverdoemme!" "Godsamme!" en hij produceerde zelfs iets van "noikjenindiekoikjen"... Ik begreep hem eerst niet maar toen hij Shane erbij riep en hem vroeg of hij dat zinnetje net kende, riep die het ook meteen weer uit en toen begreep ik waar deze twee het over hadden: neuken in de keuken... Wel wel, sorry voor de grove taal maar toen lag ik echt in een deuk. Ze spreken 3 woorden Nederlands maar dat zinnetje kennen ze wel, grappig!

Kaymo vroeg me ook waar in Engeland ik mijn Engels heb geleerd. Hoe lang ben je daar dan geweest? Tot zijn verbazing moets ik hem vertellen dat ik ooit 9 dagen een taalcursus gevolgd heb en verder gewoon op school. Kaymo vond dat mijn Engels 'exquisite' (voortreffelijk) is: leuk compliment. Misschien had ik toch maar beter met Fransmannen op kot gezeten zoals Geert want die taal ben ik nog absoluut niet machtig.

Ondertussen heb ik heel wat kerken bezocht en God, dan wou ik echt dat ik een kunstkenner bij me had. Allemaal zo prachtig wat je daar te zien krijgt. Je kan natuurlijk de uitleg in de kerk zelf lezen of je reisgids erbij nemen, maar daar staat altijd maar bitter weinig in vind ik. Vandaag ook langs Castel Sant Angelo geweest en een beetje langs de Tiber (de rivier hier) gepicknickt. Heerlijk.

De zon schijnt hier, maar als je in de schaduw loopt, heb je het toch nog snel koud! Dus heb ik me vandaag maar een Italiaans sjaaltje aangeschaft. Mmmm...

Gegroet u allen en tot een volgende keer!

  • 17 Februari 2008 - 20:03

    Paulus En Cecilia:

    nies, come sta!
    Je hebt al veel kerken bezocht. Maar ben je ook al in die kerken geweest waar schilderijen hangen van Caravaggio? Zonder Caravaggio zou er geen Vermeer, geen Rembrandt zijn.Geen geniale uitlichting van schaduw en kleur, zijn lichtinval op het doek is groots! Kortom,een van de grootste schilders uit de westerse kunstgeschiedenis (als persoon overigens had hij in zijn tijd een heel slechte reputatie..hij schopte tegen alle conventies aan).
    Een kleine Caravaggio route met als startpunt de kerk San Luigi dei Francesci, de nationale franse kerk in de Via della Scorfa.Zijstraatje van de Corso dei Rinascimento.Naast het Palazzo Madama, nu het streng bewaakte senaatsgebouw, toen woonplek van de schilder. Vlak bij piazza Navona. Zie hier de prachtige werken over het leven van St.Mattheus.Rond 1600 geschilderd!Voor het eerst werd Mattheus als een oude man met smerige voeten uitgebeeld. De kerkelijke autoriteiten waren toendertijd not amused. Met de rug naar de kerk ga je linksaf.Bij de tweede hoek weer links en dan kom je bij de zalmkleurige kerk Sant'Agostino in campo marzio.In de via Coppelle, straat met hoge okerkleurige panden, met vele terrasjes. In deze buurt staan ook de palazzi van de machtige families die pausen en kardinalen voortbrachten, de Chigi's,de Colonna's en de Borgheses. bezoek als je zin hebt eens dergelijke palazzi, je kijkt je ogen uit en doet je beseffen wat een luisterrijke stad Rome toch al eeuwen en eeuwen is. Ik heet geen Kaymo en zal het dus netjes houden, maar in deze buurten konden de kardinalen de verboden vruchten niet weerstaan.Eenmaal bij de via Corso aangekomen, ga naar de kerk santa maria del popolo(1472)en bekijkt de indrukwekkende Conversione di San Paolo (1601). De bekering van Paulus.En dat was toen uniek om een paard zo groot af te beelden.Als je het ziet, dan begrijp je wat we bedoelen.

    Ciao!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nies

Stage in Rome van 5 februari tot 20 maart. Daarna 2 weken werken in kinderopvang Stekelbees. Begin april voor een week naar Budapest

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 43295

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: