San Valentino - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu San Valentino - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu

San Valentino

Door: Nies

Blijf op de hoogte en volg Nies

14 Februari 2008 | Italië, Rome

Buongiorno a tutti!

San Valentino..., de straatverkopers ruilen hun fake zonnebrillen en handtassen vandaag in voor bloemen. Overal bloemen! En het frustreert me want hoewel ik verre van een Valentijn-aanhanger ben, had ik toch graag iets 'romantischer' gedaan vandaag dan op een overvolle tram te zitten puffen om vervolgens in een lawaaierig bureau te zitten werken, met andere woorden: ik mis m'n ventje vandaag ;-)

Toen ik gisteren Via Nazionale ging verkennen en door een handgebaar en het woord 'signor' een oude man duidelijk maakte dat hij op mijn plaats ik de drukke bus mocht gaan zitten, bedankte hij me met 100 grazie's. We stapten toevallig aan dezelfde halte af. De man begon een stortvloed van Italiaanse woorden te produceren waar ik uiteraard maar de helft van verstond. Ik kon er wel uit opmaken dat hij me nogmaals bedankte voor mijn vriendelijk gebaar. Ik antwoordde uiteraard dat dat heel normaal was. Hij bleef echter maar ratelen en ratelen en ik blééf maar zeggen dat ik Vlaamse ben en niet goed Italiaans spreek. Toen nodigde de man me uit voor een kopje koffie. Ik weet niet wat hier rond de gewoonten zijn in Italie en waarschijnlijk was het ook gewoon vriendelijk bedoeld maar dat aanbod van een stokoude man sloeg ik toch maar af.

Tante Cecilia en Nonkel Paulus, bedankt voor jullie impressies van Rome en jullie leuke tips! Het is inderdaad leuk vertoefen in de Via del Corso, je vindt er betaalbare mode (toch voor de Italianen want ik blijf sommige winkels duur vinden). De straat met de vele modeontwerpers waar jij over spreekt is de Via dei Condotti: je vindt er Gucci, Prada, Valentino en inderdaad Bulgari. Mooi om te kijken maar voor een studentje als ik verstandig om die portefeuille dan stevig toe te houden :-)De straat loopt trouwens uit op de Piazza di Spagna, met zijn Spaanse trappen. Leuke uitrustplaats.

Gisteren ben ik mijn geweten gaan testen op de Piazza della Bocca Verita; er staat een kerk op dat plein, de Santa Maria in Cosmedin. In de gang voor deze Romaanse kerk vind je de mond der waarheid. Vermoedelijk een putdeksel uit de 4de eeuw voor Christus. Nu is het bevestigd tegen een muur en is het een grote cirkel met een lelijk gezicht in dat je akelig aanstaart. Volgens een middeleeuwse traditie klapt zijn mond toe bij elke leugen die verteld wordt. Dus ik ernaar toe, ik steek braaf mijn hand in dat ding en zeg: "Ik ben een goed mens". Nou ja, blijkbaar was dat geen leugen want ik heb m'n handen nog, joepie!

Momenteel ben ik weer op kantoor aan het internetten (en werken uiteraard) maar als alles goed gaat heb ik vanavond internet op het appartement, dat zal het wat vergemakkelijken.

Nog goed nieuws trouwens: het weekend voor Ann komt, komen Annelies en Rika me bezoeken! Zij zullen me vergezellen in mijn Romeins avontuur van vrijdagochtend 29 februari tot maandagochtend 3 maart. Ik kan niet wachten !

En voor nu,

Tot de volgende!
Nies

  • 14 Februari 2008 - 16:19

    Babes:

    Happy valentine schattie!!

    XXX

  • 14 Februari 2008 - 17:12

    Jill Cools:

    dag NIES ,,
    alles goedd daar ??
    tzal daar wel beter weer zijn dan hierr !
    ale nog veel plezier he

    Xx nichtje jill !!

  • 14 Februari 2008 - 19:59

    Paulus En Cecilia:

    Nies, cattivo tempo(is het mooi weer)?Italianen zijn in het algemeen heel vriendelijk, en altijd bereid je de weg te wijzen, zeker als je probeert ze in het Italiaans aan te spreken:“Scusi signora/signore, questa è la strada per …?”
    je verblijft niet zover van de Cimitero del Verano, een gigantisch grote begraafplaats, zo groot dat er een eigen busdienst is. Dergelijke kerkhoven worden door oude lieden zoals wij,die ook nog cultuurminnend zijn en van origine historicus,tegenwoordig op hun vakantie ook bezocht.Maar ja, dat zal wel niet in je 'Rome- gids' voor de jonge generatie komen, nietwaar?
    Er zijn graven in alle soorten en maten. Pompeuze eenmansgraven, met borstbeeld, zuilen enz., familiegraven, vaak met foto’s van bijgezette familieleden, maar ook begraafmuren waarin lijkkisten of urnen kunnen worden geplaatst en waar je, als je er een bloemetje bij wilt zetten, een trap moet gebruiken. Er is een afzonderlijk joods gedeelte (‘israelitico’), en ook een deel voor ‘evangelistico’, protestanten. Via de Porta Maggiore en de Santa Croce in Gerusalemme loop je naar de S. Giovanni in Laterano, op z’n Hollands Sint Jan van Lateranen, de kathedraal van Rome en dus de eigenlijke thuisbasis van de bisschop van Rome. Een kerk met vijf schepen, het plafond rijkelijk versierd met vergulde afbeeldingen van zwaarden, namen van pausen die al dit moois hebben laten maken.
    Nies we volgen met plezier je reisimpressies. Ook zeer aangenaam om te lezen.
    Ciao!

  • 16 Februari 2008 - 00:29

    P'ke:

    Hey Nies!!

    Alles goed ginds? Wanneer kom je terug naar België? En wat moet je juist doen daar? Werken/school? Ik zit nog tot 23 maart in Ravensburg, maar mijn kotgenoot is een Italiaan. Hij is nu in Napels, zijn thuisstad, maar morgen komt hij eindelijk terug... :)

    Nog veel succes daar!!

    Owja, Duitsland op z'n best: pkeravensburg.blogspot.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nies

Stage in Rome van 5 februari tot 20 maart. Daarna 2 weken werken in kinderopvang Stekelbees. Begin april voor een week naar Budapest

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 43298

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: