Caribinieri en straatverkopers - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu Caribinieri en straatverkopers - Reisverslag uit Rome, Italië van Nies Cools - WaarBenJij.nu

Caribinieri en straatverkopers

Door: Nies

Blijf op de hoogte en volg Nies

10 Februari 2008 | Italië, Rome

Hallo allemaal,

Die Italianen toch.. De caribinieri (politie) is een raar volkje! Bij mij in de straat staat altijd een wagen geparkeerd waar ze vervolgens rond paraderen met machinegeweer in aanslag. Waar dat goed voor is, weet ik niet.

In elke beetje druk bezochte straat zijn hier straatverkopers. Je hebt er zelfs verschillende! De zwarten verkopen nep handtassen van Louis Vitton, Gucci, Prada, .. En de iets minder zwarten.. Euh Pakistani of Indiërs denk ik verkopen zonnebrillen, riemen, sjaals, .. Ook weer allemaal nep.

De straatverkopers hebben zich zo geïnstalleerd dat ze ook meteeen weer weg kunnen als de caribinieri in de buurt is. De handtasverkopers stallen hun waren zo uit dat ze in een handomdraai hun hele inboedel vast hebben en kunnen gaan lopen.

Ik moet zeggen: een ongelooflijk grappig tafereel. Je ziet ze allemaal schichtig om zich heen kijken en ze waarschuwen elkaar door een soort fluitend geluid te produceren, zo weet de rest van de straat ook dat de caribinieri op komst zijn. Hop, handtassen of zonnebrillen onder de arm, en lopen maar :-)

Aan de grote toeristische bezienswaardigheden zoals de Trevifontein of de Spaanse trappen staan ze meestal ook, maar dan met een geweertje dat bellen blaast of een knikker dat een soort kikkergeluid maakt. Als je die bellen al 10 keer in je gezicht geblazen hebt, wordt het toch vrij irritant .. En als je dat kikkergeluid tot binnen in het Pantheon hoort, heb je er ook genoeg van ;-)

Laat me nog even uitrazen en dan ben ik weer van mijn frustraties af, haha. Nee hoor, zo erg is het niet. Het zijn gewoon dingen die me de laatste dagen opgevallen zijn. Zo ook: HET VERKEER. De verkeerslichten respecteren, daar lachen ze hier eens mee. Blindelings oversteken doen ze hier dan weer wel aan de lopende band. Scooters en auto's razen de oren van je kop! Gelukkig heb ik alle tien mijn tenen nog!!!

's Morgens word je hier meer dan eens wakker van claxonnerende Italianen. Een heer in het verkeer, niet in Rome! Moeten de Romeinen éven wachten op iemand die wil parkeren of de weg even niet meer weet: de hand vastberaden op die claxon! Vreselijk! Tuuuuutt.. tuuuttt.. Tuuutt. Nou, dan ben je wel wakker, hihi.

Vandaag trouwens het Sint-Pietersplein bezocht, toen ik het opliep, viel mijn mond echt open van verbazing.. Wauw! Bernini heeft zijn werk goed gedaan. Knap man! Ik wilde me naar de Vaticaanse musea en de Basiliek begeven maar die eindeloze wachtrijen weerhielden me daarvan! Ik ga maar eens terugkomen op een dag die niet zondag heet!

Voor die musea ben je best vroeg in het Vaticaan, wat ook mijn plan was vanmorgen. Ik dus vroeg de veren uit, op tijd die metro op. En ik stap fijntjes uit bij de halte 'Basilica di San Paolo'. En ik maar zoeken: waar is dat verdomde Vaticaan nu? Na een uurtje tevergeefs 'kaartkijken' kwam ik erachter: ik moest toch helemaal niet bij San Paolo zijn?! Wel bij San Pietro uiteraard! Niesje, niet goed wakker meid. Ik heb mezelf eens goed uitgelachen. Bus op, bus af, metro op, metro af.. En toen stond ik toch het Pauselijk balkon te bewonderen..

Romeinse avonturen, eindigt nooit!

Ciao a tutti!

Nies


  • 10 Februari 2008 - 19:43

    Paulus En Cecilia:

    buonosera nies,come stai?
    leuke website om je berichtgeving uit Rome te volgen!Woont er in je straat(in
    welke wijk verblijf je, we hebben je site nog niet helemaal doorgespit)niet een belangrijk persoon, anders bewaken de
    caribinieri geen auto toch?
    Rome, er is een gezegde 'steek een schop in de grond en je stapt bij de Romeinen binnen'.Er zijn meer dan 150 onderaardse monumenten onder beheer van de archeologische diensten, een fractie van wat zich in werkelijkheid onder de grond bevindt, van catacomben, grafkelders, praalgraven, het is maar om te zeggen dat bij elke stap door Rome door een tastbare geschiedenis van duizenden jaren oud loopt, boven en onder je.
    Rome is een stad die..ach daar kom je de komende weken wel achter.
    we gaan je berichtgeving de komende weken met plezier volgen.
    Arrivederci!

  • 10 Februari 2008 - 21:42

    Kato:

    eejla
    natuurlijk herinner ik mij u
    khed u site gevonden via de waarbenjij.nu van geert, it's a small world!

    geniet van Rome!!
    groetjes!!

  • 11 Februari 2008 - 17:52

    Kristen:

    Hey Nies!

    Tof om je avonturen op deze site te kunnen volgen! Nu ik zie dat je hier zoveel vertelt, ga ik hier zeker regelmatig een kijkje komen nemen! Ik zou zeggen: geniet nog van het toerist spelen in Rome, nog veel plezier met het leren kennen van je kotgenoten en natuurlijk ook veel succes met het maken van uwe toeristengids!

    ps= klopt de volgende uitdrukking nog: Italiaans eten en drinken is géén probleem, spreken daarentegen! :-)

    Dikke groet,

    Kristen

  • 12 Februari 2008 - 11:32

    Dorien:

    Hi Nies,

    het nichtje van je schatje hier. Zo te lezen heb je het helemaal naar je zin ginder.

    Echt fantastische verhalen.

    Het amusement nog hé.

    Groetjes Dorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nies

Stage in Rome van 5 februari tot 20 maart. Daarna 2 weken werken in kinderopvang Stekelbees. Begin april voor een week naar Budapest

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 1982
Totaal aantal bezoekers 43291

Voorgaande reizen:

05 Februari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: